perjantai 18. lokakuuta 2013

Hyvää kannattaa odottaa ;)

Viimepäivityksestä on kulunutkin jo pari viikkoa, ja sen aikana on tapahtunut kaikenlaista! Harkka on edennyt mukavasti. Lapset alkavat pikkuhiljaa tottumaan meihin valkoihosiin, eikä enää roiku meissä ihan niin paljoa.

Viikonloppuna lähdimme pikkulomalle Cape Coastiin! Otimme perjantain vapaaksi koulusta ja lähdimme tro tro- asemalle siinä klo 16 ja 17 välillä. Sanoimme taksikuskille, että vie meidät tro tro-asemalle, josta pääsemme Cape Coastiin. Näin hän sitten teki, mutta ensimmäisessä tro trossa oli tilaa vain kahdelle, joten meidän piti etsiä toinen tro tro. Varmistimme, että kyseisellä tro trolla pääsemme Cape Coastiin, ja hyppäsimme kyytiin iloiten edullisesta hinnasta! Matka maksoi yhdeltä vain 2,4 cediä, eli ei edes yhtä euroa. Istuimme tro trossa noin kaksi tuntia, kun yhtäkkiä kaikkien pitikin poistua kyydistä. Olimme Kaneshiessa, eli päätepysäkillä. Reippaasti kysyimme jälleen, miten pääsemme Cape Coastiin, ja ystävällinen mies ohjasi meidät seuraavalle tro trolle. Tämä tro tro maksoikin jo 8 cediä yhdeltä, eli huomattavasti todellisempi hinta Cape Coastiin, ja se sitten kyllä vei meidät perille asti. Matkaa Temasta Cape Coastiin on noin 300km, ja matkaan meni reilu 5 tuntia! Tro tro ei ole mikään maailman mukavin kulkuväline. Tilaa ei juurikaan ollut, eli sai istua samassa asennossa koko matkan. Immu ängettiin takapenkille kahden Ghanalaisen miehen kanssa. En olisi kyllä uskonut, että kolme miestä olisi mahtunut sinne minimaaliseen tilaan!

Hotellimme oli viihtyisä. Sieltä varasimme seuraavalle aamulle taksikyydin, joka veisi meidät Kakum National Park:iin kuudeksi. Sanna oli herätysvastuussa. Hän laittoi kellon soimaan viideksi, jotta ehdittäisiin hyvin puoli kuudeksi alakertaan. No, kello soi,  aloimme valmistautumaan lähtöön. Aamutoimet olivat jo hyvässä vauhdissa, kun Sanna katsoi rannekelloaan ja totesi ”onkohan tämä pysähtynyt! Tää näyttää että kello olis vasta kaks!” Pysähdymme Millan kanssa siihen paikkaan. Kello oli tosiaan KAKSI YÖLLÄ! Herätys oli laitettu klo viideksi Suomen aikaa! Voi että kun nauratti! :D Millaa ei. Onneksi auringon noustessa Millaakin huvitti yön tapahtuma. Aurinkorasvaisena sitten takaisin nukkumaan vielä kolmeksi tunniksi! Immu ja uusi tuttavamme Joonas Ryttylästä nukkuivat rauhassa viiteen asti viereisessä huoneessa. Heitä emme ehtineet herättämään yöllä, vaikka vähän yritinkin. Harmi.

Kakumin puistossa kävelimme suositun Canopy Walk:in. Kävelimme seitsämää riippusiltaa pitkin sademetsän latvustossa. Maisemat oli upeita. Harmi vain, kun eläimiä ei näkynyt.
Kaikki selvisimme!

Kävelyn jälkeen piipahdimme Han’s Cottage-nimisessä paikassa aamiaisella. Erityistä tässä paikassa oli ”kesyt” krokotiilit, jotka uiskentelivat siellä aivan vieressä.

Taksissa matkalla krokotiilien kanssa syömään!

Milla ottaa rennosti ruokia odotellessa :)

Ihka aito krokotiili, jolla on suu auki!

Rannallakin kävimme lauantaina nauttimassa auringosta, merestä ja ruoasta. Yksi miinus oli nuori poika, joka tuli kerjäämään rahaa. Hän käytti kyllä kaikkia keinoja kerjäämisessä. Kertoi olevansa köyhästä perheestä, ei sisaruksia, ei vanhempia. Esitti sairasta, eli yhtäkkiä vaan meni maahan makaamaan, laittoi silmät kiinni, ja alkoi äännellä vaivaisesti. Jossain vaiheessa Immu totesi, että emme anna hänelle rahaa, ja siitä alkoi pojan erikoisemmat keinot yrittää saada meiltä rahaa. Hän sanoi: ”I’m not human, I’m fire”. ”My father in Heaven will judge you”. Immunkin hän päätti kirota siinä. Onneksi meidän ei tarvitse pelätä tuollaisia puheita.

Meren äärellä on hyvä pelata futista

Sunnuntaina kävimme Elminassa kiertämässä Elmina Castlen. Elmina on lempipaikkani Ghanassa tähän mennessä. Meri oli erityisen sininen ja torimaisema oli upean värikäs.

Kaunis Elmina

Linnaa kiertelemässä

Immun uus profiilikuva, josta saa etsiä myös minut ja Millan ;)

Tähän ei ees tarvi kuvatekstii.

Kauniit neitoset Elmina Castlein reunalla

Matka takaisin Temaan meni hieman nopeammin onneksi, koska saimme suoran tro tron Cape Coastista. Reissun aikana meistä kyllä pidettiin huolta, vaikka flunssaisena olin lauantai-illan ja sunnuntain.
Maanantaina Milla oli ainoa, joka jaksoi mennä kouluun. Me muut jäimme keräilemään voimia. Tiistaina olikin muslimien joku pyhäpäivä, joten saimme vielä ylimääräisen vapaapäivän! Nautimme siitä kotona J Illalla kävimme Millan ja Immun kanssa kuuntelemassa vähän livemusiikkia tien toisella puolella sijaitsevassa ulkobaarissa. Oli ihan hyvä meininki.

Tiistaina Sanna ja Milla yllätti minut ja Immun letuilla! Olimme katsomassa Heroesia, ja seuraavan kerran kun kävimme keittiössä niin siellä oli iso pino lettuja! Ihania naisia Sanna ja Milla ovat! Iltapäivällä olikin odotettu Ghana-Egypti jalkapallopeli, jota kävimme katsomassa tässä lähellä. Murskavoitto Ghanalle!
Lopputulos oli tuttu 6-1.

\o/ Noora

1. Ei ole tullut pahemmin kommentoitua, mutta ihan mahtavaa seurata teidän reissua täältä kotosuomesta käsin. Olette kaikki hyviä kirjoittajia, ja tunnelmastanne saa hyvin kiinni. Ihania kuvia myös! Kiitos teille näistä tunnelmapläjäyksistä. T:Millan isosisko, Anu :)

2. Ihania kuvia oli taas! Varmasti upea viikonloppureissu. Aurinko paistaa tänne asti. Tällä hetkellä lumi on sulanut ja vettä sataa. Juurikin kurjimmat alkutalven kelit. Terv. Satu

1. Ihana nähärä, että näitä tekstejä luetahan :)