lauantai 14. joulukuuta 2013

Final goodbyes

Heissuli veissuli taas kaikki! Nyt on enää viisi päivää siihen, että olemme taas koti-Suomessa! Viimeisiä päiviä täällä elelemme, ja täytyy tässä pikkuhiljaa aloittaa Ghanan hyvästeleminen. Koululla olimme viimeistä päivää, ja lapsia tuli halattua paljon! Oma opettajani sanoi, ettei halua minun lähtevän, ja antoi vielä viimehetken tehtäviä ennen kuin hänen apurinsa lähtee. Maanantaina 16.12 käymme vielä kerran morjestamassa rakkaita lapsia ja opettajia. Viimeisenä koulupäivänä eli torstaina 5.12. vitsailimme Millan kanssa, että jospa sitä vaan jäisi kotiin. Ei millään jaksais lähteä kouluun! Naureskelimme, että olis kyllä hyvä läppä jättää menemättä kouluun viimeisenä päivänä! Noh, siinähän kävikin sitten niin, että Milla kun oli leikkaamassa vähän mangoa , niin hän vahingossa leikkasi omaa sormeakin! Vertahan siitä tuli reilusti, ja lääkärissä piti käydä. Onneksi Millan ei koko päivää tarvinnut olla poissa koulusta. Iltapäivällä Milla pääsi kouluun hyvästelemään pakettisormensa kanssa J

Sanna ja William, eli Ghan opettaja. Ystävykset :)
Vakkari ruokapaikassa syömässä plain rice with chicken <3

Opettajani osti minulle perinteistä Ghanalaista aamupalaa. Ei ollut herkkuani.
Millan luokka :)
Torstaina 5.12. juhlistimme Suomen itsenäisyyttä Reetan, Petran ja Joonaksen kanssa. He tulivat syömään herkullista ruokaa tänne community 2:een. Teimme perunamuusia ja lihapullia! Nam! Oli tunnelmallista istua pöydän ääressä Suomalaisten ystävien kanssa ja nauttia suomalaisesta ruoasta kynttilänvalossa. Syömisen jälkeen pelasimme Suomi-tietovisan, jonka Joonas oli keksinyt. Team- Parhaat voittivat (eli Noora ja Petra ;) ). Yhdessä vielä lauleskelimme joululauluja!

Itsenäisyyspäiväateria ystävien kanssa :)
Reetta, Milla, tikkarit ja Immu
                                                                                                                                                            Perjantaina ei kai tapahtunut juurikaan mitään ihmeellistä.

Kumasista löytyy yksi Ghanan suurimmista eläintarhoista, jonka halusimme käydä katsomassa. Sanna ja Milla eivät innostuneet 5 tunnin bussimatkasta yhteen suuntaan, joten lähdimme Immun kanssa kahdestaan. Matka alkoi tyypillisesti sillä, että odotimme bussi-asemalla kolme tuntia bussin lähtöä. Kumasi oli oikein viihtyisä paikka, ja Immu kuvaili Kumasia Suomen Tampereeksi! Kylläkin vain maantieteellisistä syistä :P Eläintarhassa saimme nähdä leijonan, apinoita, hyenan, ja monia muita eläimiä. Hurjinta oli kyllä vapaana kuljeskelevat kamelit ja aasit!

Lounastamassa Eclipse-nimisessä paikassa. Takana poseeraa myös joku :D
Immu ja hymyilevä kameli :)

Samba! Eli Simba, eli leijona.

Tytöt nauttivat lauantain Karjalan Kunnaiden äärellä. Jätski taisi myös maistua ;) He saivat nauttia rennosta viikonlopusta, johon kuului myös megasänkyjekku! Milla ja Sanna ovat tähän asti nukkuneet yhdellä sängyllä, ja minä toisella. Sängyit siis yhdistettiin niin, että tuli yksi megasänky! Se oli kyllä oikein mukava jekku J

ystävykset, ja täällä Ghanassa siskokset <3

Sunnuntaina tulimme Immun kanssa illalla kotiin ja olimme jälleen  kaikki neljä yhdessä <3

Maanantaina oli tori-päivä. Me tytöt lähdimme vähän torille humpuuttelemaan J Tiistaina kävimme Miltsun kanssa Tema shopping mallilla kaupassa ja syömässä vähän kevätrullia! Oli mukavaa.

Keskiviikkona lähdimmekin sitten jälleen taas kaikki reissuun. Kävimme nimittäin Ada-nimisessä paikassa. Tro-trolla meni ehkä puolitoista tuntia Adaan, josta otimme pienen veneen hotellillemme. Olimme aivan Volta-järven äärellä. Venematka kesti noin 10 minuuttia. Perillä meitä odotti monia pikku mökkejä, kaunis ranta, ja rento henkilökunta. Hiekkaa oli aivan kaikkialla, jopa mökissä oli hiekkalattia! Vessat olivat ulkona, ja vesi piti itse kantaa. Kaikki saimme nauttia auringon paisteesta, ja viileästä Voltavedestä.  Erityistä siellä oli myös se, että meidän toisella puolella oli Voltajärvi, ja toisella puolella oli meri! Mereen ei uskaltanut mennä uimaan suurien aaltojen takia. Hotellin alueella kuljeskeli myös ihmisystävällisiä koiria, joista yksi kyllä kävi vähän näykkäisemässä pohjettani :P Ei onneksi jäänyt minkäänlaista jälkeä. Aamulla klo 5:45 Sanna ja Milla lähtivät katsomaan auringonnousua rannalle. Me emme Immun kanssa jaksaneet.

Vene ja Volta ja ystävällinen paikallinen :)

Oli kyllä kunnon turvalukko meidän mökin ovessa!

Tuon sisällä nukuimme.
Rannalla rentoutumassa

Meren äärellä kivillä kiipeilemässä :)

Marinatha oli tosiaan paikan nimi!

Torstaina tulimme takaisin Temaan. Perjantaiaamu lähti mukavasti käyntiin herkkuaamupalalla! Milla ja  Sandels paistoivat meille kaikille herkkumunaa ja bekonia! Sanon vielä, että ihania naisia nuo Sanna ja Milla. Päivällä kävimme obroni-kadulla, eli Oxford Streetillä vähän tuliaisia ostelemassa J Ensiksi tietenkin pysädyimme syömään KFC:ssä. Illalla vietimme ukonilmaa sisällä Muumipeikko ja pyrstötähti - elokuvan parissa.

Lähtö se vaan lähenee, ja kohta Ghana pitää jättää taakse. On ollut ihmeellinen matka, jonka aikana on saanut kokea kaikenlaista! Kiitos Herralle tästä mahdollisuudesta!